Wieczory Tumskie - 26 marca (niedziela)

Dodano: 20.03.2023
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Data: 26.03.2023
Miejsce wydarzenia: Katedra Wrocławska
Godzina: 19:30 - 21:00
Przejdź do kalendarza pokaż na mapie

W niedzielę 26.03. br., o godzinie 19:30 we wrocławskiej Katedrze św. Jana Chrzciciela wysłuchamy wykładu dr. Dariusza Galewskiego z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pt. „Symbolika przestrzeni sakralnej na przykładzie wrocławskiej katedry”.

W drugiej części Wieczoru wystąpi znakomity wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Piotra Karpety. Zaśpiewają dla Państwa psalmy różnych epok, narodów i języków.

Wstęp wolny

Program koncertu:

  • Alessandro Scarlatti (1660-1725) – Psalm 25 „Ad Te, Domine”
  • Wacław z Szamotuł (1520-60) – Psalm 85 „Nakłoń, Panie”
  • Johann Pachelbel (1653-1706) – Psalm 98 „Singet dem Herrn”
  • Dmitrij Bortniański (1751-1825) – Psalm 141 „Da isprawitsja molitwa moja”
  • Orlando di Lasso (1532-94) – Psalm 54 „Exaudi Deus”
  • Mikołaj Gomółka (1535-1600) – Psalm 137 „Siedząc po niskich brzegach”
  • Charles King (1687-1748) – Psalm 25 „Unto thee, o Lord”
  • Heinrich Schütz (1585-1672) – Psalm 19 „Die Himmel“
  • Antonio Lotti (1667-1740) – Psalm 120 „Ad Dominum”
  • Nobuaki Izawa (1972) – Psalm 103 „Benedic anima mea”
  • Józef Świder (1930-2014) – Psalm 8 „Wszechmocny Panie”
  • Artem Wedel (1767-1808) – Psalm 104 „Błagosławi dusze moja”
  • Johann Joseph Fux (1660-1741) – Psalm 127 „Nisi Dominus”
  • Heinrich Schütz (1585-1672) – Psalm 149 „Cantate Domino”


Wykład poświęcony jest symbolicznemu znaczeniu form architektonicznych w chrześcijańskiej architekturze sakralnej na przykładzie katedry wrocławskiej. Od początku IV wieku pojawiła się forma bazyliki, dotąd zarezerwowana dla gmachów sądowych i handlowych, która zdominowała architekturę sakralną aż do schyłku średniowiecza. Zarówno jej plan jak i poszczególne części - nawa główna i oddzielające ją od naw bocznych filary, okna i sklepienia, a nawet kamienie lub cegły, z których ją wzniesiono niosły ze sobą konkretne przesłanie zrozumiałe dla wiernych. Istotnym uzupełnieniem były wystrój malarski i rzeźbiarski oraz wyposażenie dodawane przez kolejne wieki, które wraz ze strukturą budowli tworzyły komplementarną całość. Odpowiedzmy zatem, na ile owo przesłanie średniowiecznych mistrzów i nowożytnych artystów jest czytelne obecnie we wnętrzu wrocławskiej katedry?

dr Dariusz Galewski


Dariusz Galewski, dr historii sztuki, pracownik Katedry Muzyki Kościelnej na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Autor publikacji poświęconych sztuce XVII i 1 poł. XVIII w. na Śląsku i w Europie Środkowej, zagadnieniom mecenatu biskupiego, działalności zakonów oraz recepcji dzieł średniowiecznych w okresie baroku. Współorganizator konferencji Silesia Jesuitica kultura i sztuka zakonu jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim 1580-1776, Historia, kultura i sztuka Dominikanów na Śląsku 1226-2013, Katedra wrocławska na przestrzeni tysiąclecia, Fara w mieście od średniowiecza do współczesności. Opublikował między innymi: Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu, Kraków 2010.


Wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses został założony przez Edmunda Kajdasza w 1966 roku. Pod kierunkiem obecnego dyrygenta Piotra Karpety (od 1991 r.) chór został zmniejszony z 32 do 17 śpiewaków, by móc zgodnie z aktualnymi tendencjami wykonawczymi prezentować muzykę dawnych epok. Artyści zespołu występują także w mniejszych składach, od 4 do 12 osób, współpracują z innymi zespołami w Polsce i za granicą, a także występują jako soliści. Repertuar zespołu liczący ponad 1000 pozycji obejmuje całą muzykę Europy od średniowiecza po muzykę współczesną.


Zespół dał już ponad 2600 koncertów, dokonał ponad 100 nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (ponad 40 płyt), występował na licznych festiwalach (m. in. 36 razy na festiwalu Wratislavia Cantans). Podczas swych podróży zagranicznych odwiedził większość krajów europejskich, a także Izrael, Turcję, Gruzję, Armenię, Azerbejdżan i Meksyk. Nagrana w 2007 roku płyta z cyklu Musica Claromontana vol. 21 z utworami Józefa Elsnera otrzymała nominację do nagrody Fryderyk. W ostatnich latach zespół wystąpił m. in. na festiwalach Warszawska Jesień, Gaude Mater (po raz 8.), Musica Polonica Nova, Legnica Cantat, World Music Days, Wratislavia Cantans (inauguracja 2015) i nagrał 5 kolejnych płyt (m. in. utwory chóralne Rafała Augustyna). W latach 2014-2016 zespół realizował projekt Rudolphina (nagranie XVII-wiecznych zbiorów muzycznych księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa), a w 2021 roku film Msza i chorał protestancki w cyklu Missa pro mundi (youtube).


Piotr Karpeta, ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie pracował później jako asystent. Przez 10 lat był chórmistrzem w Filharmonii Opolskiej, przygotowując kilkadziesiąt programów koncertowych oraz nagrań. Od 1991 roku jest dyrektorem Wrocławskich Kameralistów, prowadzi chór Cantores Minores Wratislavienses. Jest współzałożycielem i solistą zespołu Ars Cantus oraz Chóru Męskiego Cerkwi Prawosławnej św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu Oktoich, a także męskiego zespołu Stoltzer Ensemble. Występował jako dyrygent i śpiewak w ponad 20 krajach, brał udział w wielu programach zarejestrowanych przez Polskie Radio i Telewizję Polską oraz w kilkudziesięciu nagraniach płytowych. Odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Zasłużony dla Wrocławia i in.


Skład zespołu:
Soprany: Alty:
Aleksandra Hanus Ewelina Nawrocka
Agnieszka Drożdżewska Ewa Pieronkiewicz
Marzena Korchut-Łykowska Mariola Dereń
Małgorzta Kątnik Radosław Pachołek
Tenory: Basy:
Piotr Gałek Rafał Chalabala
Tomasz Maleszewski Jacek Springer
Bartłomiej Kusior Damian Szczepański