Ogólnopolska Konferencja Naukowa PWT, pt.: Dialog w Szkole

Dodano: 09.10.2023

KOMITET NAUKOWY

  • Przewodnicząca komitetu naukowego: dr hab. Kazimiera Jaworska, prof. Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu
  • dr hab. Piotr Magier, prof. KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • dr hab. Andrzej Tomko, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
  • dr hab. Robert Zapotoczny, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
  • dr hab. Beata Topij-Stępińska, prof. AIK, Akademia Ignatianum w Krakowie
  • dr hab. Anna Królikowska Akademia, prof. AIK, Akademia Ignatianum w Krakowie
  • dr hab. Beata Orłowska, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

KOMITET ORGANIZACYJNY


Zgłoszenia: Propozycję tytułu wystąpienia i krótką charakterystykę prosimy przesłać na mail: magdalena.malik@pwt.wroc.pl w terminie do 15.10.2023 r.

OPIS WYDARZENIA

Wychodząc naprzeciw aktualnym problemom szkoły, chcielibyśmy podczas konferencji naukowej „DIALOG W SZKOLE” stworzyć płaszczyznę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie wzmacniania dialogu w szkole. Na konferencję zapraszamy nauczycieli akademickich oraz pracujących w oświacie.

Zakładamy, że konferencja umożliwi zaprezentowanie najnowszych wyników prac badawczych i koncepcyjnych oraz dobrych praktyk edukacyjnych i wspierających szkołę, realizowanych przez ośrodki akademickie oraz instytucje edukacyjne, ale także stanie się miejscem wymiany doświadczeń, informacji i poglądów prezentowanych przez przedstawicieli nauki i praktyki wspierania edukacyjnej.

Do udziału w charakterze słuchaczy zapraszamy naukowców i studentów kierunków związanych z edukacją i wsparciem szkoły, a także praktyków pracujących w instytucjach publicznych (szkoły, urzędy) jak również organizacjach pozarządowych wspierających edukację.

ZAKRES TEMATYCZNY KONFERENCJI

Etos i autorytet nauczyciela

Czym dziś jest etos, kim w dzisiejszym świecie jest nauczyciel? Misja nauczycielska wymaga szczególnych predyspozycji osobowych, solidnego przygotowania merytorycznego i metodycznego, a także ustawicznego dokształcania się. Etos nauczyciela budują jedność przekonań, słów i życia, prawość etyczna, racjonalna postawa.

Jeśli etos to zbiór wartości, warto zapytać: jakimi wartościami kierują się nauczyciele: Bożymi, ludzkimi, ponadczasowymi, materialnymi, chwilowymi, nieokreślonymi, własnymi… ? Jeśli etos to określone obyczaje, to jakie obyczaje cechują stan nauczycieli XXI wieku, co w obyczajowości wyróżnia tę grupę zawodową? Jeśli etos to określone nomy i wzorce postępowania, to jakie są one dziś? Co dziś czynić,
aby odrodził się etos nauczyciela? Jak budować nauczycielską tożsamość?

Obszary tematyczne sekcji:

1. Nauczycielskie drogi – dziedzictwo myśli i sylwetki wybitnych pedagogów i nauczycieli.
2. Od etosu do autorytetu – nauczycielska tożsamość a kompetencje nauczycieli.
3. Nauczyciel/pedagog – zawód z pasją; mistrz i przewodnik.
4. Czynniki warunkujące autorytet nauczyciela / pożądane cechy osobowościowe.
5. Moralność i etyka zawodowa nauczycieli w perspektywie wyzwań ideologicznych XXI wieku.
6. Wypalenie zawodowe – jak zadbać o siebie w dobie zdalnego nauczania.

Pokój nauczycielski – dialog i współpraca między nauczycielami

Pokój nauczycielski to wyjątkowe miejsce w większości szkół. Jest to szczególna przestrzeń szkoły, którą nauczyciele tworzą przede wszystkim z myślą o swojej pracy. Jest on zarazem pewnym wskaźnikiem relacji panujących w szkole. W przestrzeni nowoczesnej szkoły organizacja pokoju nauczycielskiego powinna przede wszystkim podkreślać wymiar współpracy i dobrej komunikacji. Tak w radzie pedagogicznej, jak i w relacjach nauczycieli i uczniów oraz nauczycieli i rodziców.

Obszary tematyczne sekcji:

1. Współpraca między nauczycielami.
2. Nauczycielski dialog międzypokoleniowy.
3. Po-covidowy powrót do szkoły – wyzwania i troski nauczycieli.
4. Superwizja w pracy nauczyciela.
5. Hierarchia w szkole, dyrektor a grono pedagogiczne.
6. Kto może zbudować atmosferę w pokoju nauczycielskim.
7. Wirtualne pokoje nauczycielskie – nowe technologie.

Nowe sposoby komunikacji z dziećmi i młodzieżą

Dzisiejsza rzeczywistość edukacyjna stawia przed nami wymagania znalezienia nowych sposobów komunikacji z dziećmi i młodzieżą. Dotyczy to zarówno poznania przez nauczycieli nowych technologii i kanałów komunikacyjnych, jak i nowych form językowych, którymi posługują się uczniowie. W jaki sposób lepiej się porozumieć i przekazać wiedzę? Zarówno metody, kanały przekazywania treści, jak i samego spotkania z uczniem, szczególnie w czasie pandemii, pokazały, jak dynamiczna jest to dziś rzeczywistość, ujawniająca zarówno problemy, jak i nowe możliwości.

Obszary tematyczne sekcji:

1. Problemy i nowe możliwości komunikacji z dziećmi i młodzieżą.
2. Językowe wyzwania komunikacji z dziećmi i młodzieżą.
3. Nowe technologie i nowe kanały komunikacyjne w rzeczywistości edukacyjnej.
4. Szkolne bariery komunikacyjne.
5. Dialog w szkole – od ideału do rzeczywistości.
6. Ocena szkolna jako komunikat.

Detoksykacja szkolnych relacji interpersonalnych

Szkoła, jako instytucja totalna, posługująca się ukrytym programem to rzeczywistość wielokrotnie na przełomie wieków badana. W jaki sposób udaje się przełamać hierarchiczność struktury, bariery pomiędzy oceniającymi i ocenianymi? Czy budowanie wspólnoty edukacyjnej opartej na współpracy i wsparciu to mit czy rzeczywistość współczesnej edukacji? W jaki sposób współczesne szkoły radzą sobie z toksycznością i jak przełamują bariery edukacyjne?

Obszary tematyczne sekcji:

1. Szkoła – instytucja totalna czy wspólnota edukacyjna?
2. Problemy i możliwości budowania szkoły jako wspólnoty edukacyjnej, opartej na wzajemnym szacunku i współpracy.
3. Obszary i rodzaje zmian w relacjach interpersonalnych w szkole.
4. Przełamywanie barier w wymiarze edukacyjnym.
5. Szkoła po-covidowa jako przestrzeń troski o relacje.
6. Przeciwdziałanie mobbingowi, manipulacji i przemocy w szkole.

Współpraca szkoły z rodziną / Współpraca rodziców ze szkołą

Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi temat bardzo często poruszany i dyskutowany w różnych środowiskach. Wzajemny kontakt między nauczycielem i rodzicami czy opiekunami dziecka jest nieodłącznym elementem pracy szkoły jednak nie zawsze przynosi on wymierne efekty i satysfakcję. Bez podejmowania prób wspólnego dialogu wiele celów w kształceniu czy wychowaniu nie byłoby możliwych do osiągnięcia. Dowodem tego był okres kształcenia na odległość. Rodzice mogli zobaczyć „nowy” obraz nauczyciela, inaczej zaczął patrzeć na jego obowiązki i wymagania. Edukacja zdalna może pozostać długo w naszej rzeczywistości, stąd należy zastanowić się co należy pozostawić a co usprawnić w relacjach między gronem pedagogicznym a domem rodzinnym ucznia.

Obszary tematyczne sekcji:

1. Wzajemne oczekiwania rodziców i nauczycieli w ramach współpracy.
2. Nauczyciele i rodzice, ich wzajemna współpraca na łamach kart historii.
3. Czy wzajemny dialog między nauczycielami i rodzicami jest możliwy?
4. Nauczyciele i rodzice razem w procesie wychowania.
5. Rodzice i ich rola w zdalnej edukacji.
6. Formy i metody wzajemnej współpracy między rodzicami i nauczycielami.

Specjalne potrzeby edukacyjne

Edukacja włączająca to zagadnienie promowane we współczesnym systemie oświatowym. Spotykamy się z propozycjami reform w tym obszarze. Nauczyciele mają szansę podnosić własne kwalifikacje, aby efektywniej pracować z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rodzice korzystają z metod wsparcia, dziecko zostaje objęte pomocą ze strony zespołu specjalistów. Mimo podejmowanych zmian w tym obszarze nadal wiele zagadnień pozostaje nierozwiązanych i wymaga dyskusji. Pragniemy zwrócić uwagę na moment, kiedy dziecko rozpoczyna naukę, i na to, co już powinno zostać wykonane w obszarze wczesnej interwencji. Ważnym zagadnieniem staje się także, jak należy budować obraz dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej, czy osoba wychowawcy może wpłynąć na jego postawę i możliwości w nauce.

Obszary tematyczne sekcji:

1. Relacje w klasie szkolnej.
2. Jak rozmawiać o edukacji włączającej?
3. Reforma edukacji a rzeczywistość szkolna.
4. Rola wychowawcy w pracy z uczniem ze SPE.
5. Planowanie pracy z uczniem o SPE.
6. Jak wspierać dziecko ze SPE kiedy rozpoczyna naukę w szkole?